We bezochten tijdens ons weekje Friesland ook Sneek en daar namen we een kijkje in het Friese Scheepvaartmuseum. Wat is zo'n museumkaart toch handig, je stapt overal zo maar naar binnen. Mooi museum waarin een uitgebreide collectie over de historie van scheepvaart in Friesland is opgenomen. Hoe al die schepen heten weet ik niet meer maar de modellen waren prachtig.
De gaper was het gevelteken van drogisterij De Wijde Gaper In Sneek. In de stijlkamers kwam dat mooie gele schilderwerk telkens terug.
Friesland is onze schaatsprovincie en schaatsen waren volop tentoongesteld in dit museum, vitrines vol. Op die doorlopertjes heb ik leren schaatsen en eenmaal wat ouder schaatste ik op de houten noren met riemen onderaan op de foto.
Ik schaatste daar zo goed op dat ik tijdens een strenge winter, het kan '63 zijn geweest, met mijn oudste broer en zijn vrienden mee mocht schaatsen van Noordwijk-Binnen naar de Kagerplassen die toen dicht lagen. Wat was ik trots dat ik dat gehaald had.
Denk maar niet dat de schaatsfabrikanten hun schaatsen aan je winkel afleverden als er ijs in de sloten lag. Voor deze foto's hebben we even herinneringen staan ophalen. Zowel Mart als onze vriendin in het familiebedrijf verkochten schaatsen. En terwijl je in zo'n periode van schaatsgekte het loeidruk had, zat er niets anders op in de auto te stappen en naar Friesland naar een fabrikant te rijden waar je kon aansluiten in de rij. Ik ben ook meerdere malen onderweg geweest.
Begin januari 1993 vroor het een paar dagen heel streng in Nederland en iedereen wilde op de schaats. En wij zaten vast in Frankrijk waar het in de streek waar ons huis stond ontzettend gesneeuwd had. Onze kinderen staken de koppen bij elkaar en gooiden de winkel open. Oudste ging op weg om te proberen de voorraad bij te vullen, de middelste stond uren te slijpen en de jongste, onze docher deed de verkoop.
![]() |
Dit is een historische houten wegwijzer van de Friesche
IJsbond, waarschijnlijk uit de periode 1935-1955.
Over twee verdiepingen hoog was een prachtig schip te zien.
Hier een detailfoto van deze schoonheid.
![]() |
Dit is een scheepsmodel van de Lemsteraak De Groene Draeck,
het persoonlijke jacht van de Nederlandse koninklijke familie.Het model wordt
vaak verkocht als een bouwpakket of als een
kant-en-klaar houten model.
Ik nam ook nog even een kijkje in de tuin van het museum. Dit mooie metalen visbeeld is gemaakt door de Nederlandse
kunstenaar Jaap van Meeuwen

Al deze ankers in het groen vond ik heel leuk bedacht en uitgevoerd. Ook dit was weer een pracht van een museum. Friesland heeft heel veel te bieden en dan hebben we nog lang niet alles gezien.









Reacties