Doorgaan naar hoofdcontent

Mole ‘t Lam

Behalve een houtmolen heeft Woudsend, het dorp waar we op de camping stonden, ook een koren- en pelmolen. De huidige molen is in de tweede helft van de 17e eeuw gebouwd ter vervanging van een standerdmolen. Het is de oudste molen van Friesland.

Naast de molen runt de vrouw van het echtpaar de molenwinkel met een assortiment meel en bloem wat komt van de molen. Alles wordt ambachtelijk gemaald.


Wat eens begon als hobby, is uitgegroeid tot een serieus bedrijf. Momenteel is het assortiment zo uitgebreid dat er geleverd wordt aan bakkers, horeca en winkels. Met een ruim assortiment aan oergranen, waaronder spelt, kamut, emmer en eenkoorn, maar ook de meer bekendere tarwe, mais en gerst, onderscheiden ze zich van de reguliere markt. 


Al het biologisch graan wordt rechtstreeks gemalen op de molensteen.

In de 17e eeuw werden veel schepen in Woudsend bevoorraad voor verre reizen over zee. Gort was het voedsel bij uitstek om mee te nemen aan boord. Ongetwijfeld zal Mole ‘t Lam bij deze bevoorrading een voorname rol hebben gespeeld. Diezelfde schepen namen op hun terugreis van de Oostzee landen naast hout en graan ook mosterdzaad mee om te verwerken op de molen tot mosterd.

Helemaal boven in de molen hebben we even zitten praten met de molenaar. Vooral of er in de toekomst nog molenaars genoeg zullen zijn om al die molens in ons land draaiende te houden.

Hoewel er een grote groep is van duizenden vrijwilligers, zijn er nog maar zo'n 40 betaalde beroepsmolenaars in Nederland. Gelukkig is er veel belangstelling voor de opleiding maar het is een intensieve leertijd en de verdiensten zijn matig.

Deze oude meelkar stond beneden in de molen.

Reacties

Emie zei…
Naar oude ambachten kijken en daar de producten van gebruiken is altijd weer fijn en goed voor hetmilieu. Je hebt het prachtig in beeld gebracht.
Bertiebo zei…
Supermooi. En ja, de wereld draait zowat op vrijwilligers vandaag de dag
Marlou zei…
Ah... wat een mooie kleuren.
Dan waan je je in de middeleeuwen... prachtig.
Jolande zei…
Wat geweldig dat jullie dit allemaal konden bekijken en ook nog met de molenaar zelf spraken. Ik vind het een prachtige fotoserie.
Sjoerd zei…
Inderdaad even een blik terug in de tijd.
Judy zei…
Een vriendin van mij heeft onlangs haar molenaarsdiploma gehaald. Zo leuk! Je maakte mooie foto's van de molen en de molenaar!
Yova zei…
Prachtig molen om te zien. Deze molen is de oudste. Meel maken broden ervan. Over anders. Wat leuk dat je van binnen mochten kijken. Leuke foto's geworden. Fijne dag verder.
KnutzEls zei…
Een collega leerde voor molenaar. Prachtig beroep. Heerlijk om daar te mogen rondkijken.
Wat een prachtige molen. Leuk dat ze zoveel soorten graan kunnen verkopen
Anoniem zei…
Mooi zo’n oude nog actieve molen. Bedankt voor de info. Warme groet en een glimlach, Haanontour