Doorgaan naar hoofdcontent

Spakenburg

Nadat we aangemeerd waren in de oude haven van Spakenburg liepen we het gezellige stadje binnen. Het was er druk, de terrassen overvol. Er werd tijdens deze twee wedstrijddagen feest gevierd waar jong en oud aan meedeed.

We bewonderden de oude schepen die in de historische haven lagen, wat een pracht.


Op de gevel van een oud huis een rij keramische tegeltableaus en mozaïekwerk die in bogen boven vensters waren geplaatst. Het is kenmerkend voor Art Nouveau architectuur in Nederland.

Dit was het middelste en wel het mooiste tegeltableau, moeder met kind.

We streken neer op een terras met een groepje mensen. De vrouwen namen eensgezind een broodje paling en de mannen een bakje kibbeling. Als je dan toch in een oud Zuiderzee stadje bent is een broodje paling op zijn plaats. Het smaakte heerlijk.

Weer terug op de boot wachtte ons een drankje en lekkere hapjes. Wat werden we verwend. Ik kon het niet laten om met mijn fototoestel nog even aan dek te gaan, de wedstreid was afgelopen, de boten gingen richting haven.

De zeilen waren bij sommige boten al gestreken.

Wat hebben wij met Vaarkracht een mooie uitwaaidag gehad. Soms is zo'n dag het beste recept. Vrijwilligers en schippers stellen zich belangeloos beschikbaar om zo'n dag mogelijk te maken en dit alles zou niet mogelijk zijn door de hulp van sponsoren. 

Op de terugvaart heb ik met een vrouw zitten praten die hetzelfde type kanker heeft als wat ik heb en zij had ook dezelfde behandeling achter de rug. Zij is eerder gestopt met de immunotherapie, het werd te zwaar voor haar, dit gebeurt veel. Ik hoop nog een poosje door te kunnen gaan. Bijna weer terug in Amersfoort vroeg ik haar of zij moe was want ik was doodop. Ook zij voelde ze zich heel moe maar we kwamen tot de slotsom dat deze dag het alleszins waard was.

Reacties

Emie zei…
Wat heerlijk zo'n verzorgd uitje op een bijzondere plek. Jouw vermoeidheid zal een andere zijn dan van de rest van het gezelschap, maar reken maar dat velen na zo'n intensieve dag ook moe waren.
Marlou zei…
Prachtig Spakenburg. Ik ken het ook goed!
De boten, de kleuren, de paling!
Heerlijk ...
Elizabeth zei…
Ja, dat is een prachtig plaatsje. Bijzonder dat je die vrouw juist trof en het lijkt me fijn om zo met elkaar te praten over wat de ziekte en de behandeling met je doet...
Jolande zei…
Wat had je een heerlijke dag! Nu uitrusten en nagenieten. Die moeder en kind vind ik op Koningin Wilhelmina met haar dochtertje Juliana lijken. Misschien zijn ze het ook wel want er staat een kroontje boven.
Judy zei…
Wat een heerlijke dag was dat! En fijn om een lotgenoot tegen te komen en ervaringen uit te wisselen.
Yova zei…
Leuke dagje heb je gehad. Wat ziet daar mooi uit. Schepen is zeker mooi van dichtbij te zien. Gevels hebben daar heel leuk gedaan. Mooie foto's weer. Fijne dag.
Anoniem zei…
Dat bordje moeder en kind, er staat een kroontje op, dat is een afbeelding van Wilhelmina met baby Juliana
Lekker zo'n verzorgd dagje uit. En dan onderweg nog een goed gesprek met een lotgenoot ook. Helemaal goed en dan is het vervolgens goed rusten.
KnutzEls zei…
Het was een goed gevulde dag, veel te zien en te fotograferen. Geen wonder dat je bekaf was.
charlie zei…
een bijzonder mooie dag en je hoefde hem alleen maar te ondergaan, dat is ook weleens fijn! en dan die prachtige tegel van koningin Wilhelmina met haar dochtertje Juliana en dat op een huis ad buitenmuur!
In de weer zei…
Wat een fijne dag hebben jullie gehad en niks gek dat je dan moe was. Genoten hebben jullie ervan en dat is heel wat waard. Mooie reportage heb je ervan gemaakt Marthy.
Wat een prachtige dag hebben jullie gehad, fijn dat dat georganiseerd wordt. En dan Spakenburg, staat hier al lang op de te bezoeken lijst, en dat moet echt gauw gebeuren als ik naar jouw foto's kijk.
Sjoerd zei…
Paling heb ik al heel lang niet meer gehad. Paling vers gerookt nog warm... Een delicatesse. Ik zou dus ook voor een broodje palig zijn gegaan.
Lies zei…
Prachtige dag, en heel mooi erfgoed, zowel op 't water als op 't land!
Lie(f)s.
Onliemie zei…
Mooi is Nederland toch. Wat een fijne uitstap.